Przebudowa dworca kolejowego w Łowiczu, która rozpoczęła się w październiku 2021 roku dobiegła końca i pasażerowie mogą już korzystać z oddanego po modernizacji obiektu.
Połączenie tradycji z nowoczesnością
W wyglądzie zewnętrznym budynku spójnie połączono XIX-wieczny fragment bryły z dobudowaną później częścią modernistyczną. Na elewacji starszej części renowacji poddano detale architektonicznie, natomiast nowszą część wykończono prostokątnymi włókno-cementowymi, w których odbito motyw z ludowej wycinanki łowickiej.
Funkcjonalne wnętrza i ekologiczne rozwiązania
Przestrzeń obsługi pasażerów urządzono nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, kasę biletową, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Na piętrze znajduje się duży lokal na wynajem oraz pomieszczenia dla spółek kolejowych. Dla komfortu pasażerów wyjście z budynku dworca połączono zadaszonym łącznikiem z tunelem prowadzącym na perony. W całym obiekcie wprowadzono ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Zadbano również o rozwiązania ekologiczne. Na dachu budynku zamontowano 68 paneli fotowoltaicznych, które wytworzą „zielony prąd” do zasilania dworca. Obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie, a także system inteligentnego zarządzania budynkiem, który ma zoptymalizować zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody.
– Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której zyskał wygląd, w którym umiejętnie połączono jego XIX-wieczną część z modernistyczną. Cieszy również efektowna iluminacja budynku, nawiązanie do lokalnego folkloru poprzez motyw zaczerpnięty z wycinanki łowickiej umieszczony na elewacji, ale przede wszystkim to, że dworzec stał się komfortową i nowoczesną przestrzenią obsługi pasażerów, a także przyjazny środowisku. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym i stanie się wizytówką Łowicza – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworca Łowicz Główny kosztowała łącznie 13,17 mln zł, pochodzących z własnego budżetu Polskich Kolei Państwowych. Projekt opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy.
Codziennie ze stacji Łowicz Główny odjeżdża około 70 pociągów pasażerskich.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?