Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Białystok. Podlaskie gminy i powiaty dostaną 207 mln zł rządowej pomocy na budowę, przebudowę i modernizację dróg

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w tym roku wyniesie dla województwa podlaskiego 207 mln zł. Premier zatwierdził 204 inwestycje drogowe (roczne i wieloletnie): 83 w powiatach i 121 w gminach. Poinformował o tym podczas czwartkowej (17.02) konferencji wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Pod względem wysokości dofinansowania Podlaskie jest na czwartym miejscu w Polsce. Więcej pieniędzy na drogi otrzymały tylko województwa: mazowieckie, wielkopolskie i lubelskie.

– Cieszymy się, że Podlaskie zostanie po raz kolejny zasilone bardzo dużym strumieniem dofinansowania do działalności inwestycyjnej. Kwota, którą w naszym województwie w kolejnym rozdaniu programu – na 2022 rok – będą mogły wykorzystać samorządy, wynosi 207 mln zł, w tym ponad 123 mln zł na zadania powiatowe i 83,9 mln zł na zadania gminne – mówił wojewoda Paszkowski.

Dodał, że rządowe finansowanie zwykle oscyluje wokół nieco pond 50 proc. wartości inwestycji. W tym roku to wsparcie pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 384 km dróg, w tym 250 km powiatowych i 134 km gminnych.

– Najważniejsze, że środki RFRD, podatki mieszkańców naszego województwa wracają na tę ziemię, że rząd te pieniądze nam przekazuje. Słyszymy narzekania, że budżety niektórych gmin czy powiatów są uboższe. W przypadku powiatu białostockiego co roku mamy o 2 mln zł większe wpływy z podatków, a rządowe środki to duży plus. W tym naborze nasze inwestycje są warte prawie 95 mln zł, z czego 47 mln zł pochodzi z RFRD, co pozwoli zbudować 40 km dróg. Bez pieniędzy rządowych byłoby to niemożliwe – stwierdził starosta białostocki Jan Perkowski.

Czytaj również:

– O skali potrzeb drogowych świadczy liczba wniosków składanych w każdej edycji, co przekłada się na skalę dofinansowania – zauważył Grzegorz Jakuć, wójt Turośni Kościelnej i przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego. – Przez wiele lat skala pomocy była stosunkowo niewielka, a dziś postęp jest niesamowity. Jedyna uwaga to pytanie, czy lokalny rynek wykonawczy będzie w stanie zrealizować tyle inwestycji i skonsumować te pieniądze. Jako gminy korzystamy z inwestycji powiatowych w dwójnasób, bo praktycznie we wszystkich partycypujemy w pewnym procencie. Nie jest bowiem ważne, czy to droga powiatowa czy gminna – ważne, żeby była bezpieczna – dodał.

W czwartkowej konferencji w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim uczestniczyli też wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, wicewojewoda Tomasz Madras oraz senatorowie PiS: Mariusz Gromko i Marek Komorowski.

Czytaj również:

Dofinansowanie z RFRD do drogowych zadań powiatowych i gminnych zależy od dochodów samorządu. Im niższy dochód własny, tym większe dofinansowanie, które maksymalnie może sięgać 80 proc. kosztów realizacji zadania.
Dotychczas na budowę, rozbudowę lub modernizację 14 tys. km dróg samorządowych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w latach 2019-2021 przeznaczono ponad 10 mld zł.

Pełna lista inwestycji drogowych w województwie podlaskim - TUTAJ

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bialystok.naszemiasto.pl Nasze Miasto