Boczny ołtarz w sanktuarium w Różanymstoku nabrał nowego blasku. Dobiegły końca prace konserwatorskie

Martyna Tochwin
Martyna Tochwin
Udostępnij:
Zakończyły się prace konserwatorskie ołtarza bocznego pw. Ukrzyżowania Pana Jezusa oraz znajdującego się w jego zwieńczeniu obrazu z wyobrażeniem Św. Marii Magdaleny będących na wyposażeniu kościoła parafialnego pw. Ofiarowania NMP w Różanymstoku.

W ramach prac konserwatorskich oczyszczono powierzchnie wszystkich elementów z nadmiarów impregnatu oraz zanieczyszczeń, podklejono odspojenia zaprawy, uzupełniono ubytki drewna, zastosowano impregnację wzmacniającą osypujących się powierzchni tynków w ubytkach oraz dezynsekcję. Zabezpieczono także powierzchnię werniksem satynowym, wykonano retusze polichromii wraz ze złoceniem złotem płatkowym jak i montaż rzeźby w ołtarzu.

- W 2020 roku Parafia Rzymskokatolicka pw. Ofiarowania NMP w Różanymstoku otrzymała dotację ze środków publicznych, budżetu PWKZ w wysokości 40 000 zł na konserwację przedmiotowych obiektów. Z kolei w 2019 roku wspomniana Parafia otrzymała również 85 000 zł dotacji PWKZ na prace konserwatorskie przy zabytkowej ambonie we wnętrzu kościoła parafialnego – dodaje prof. dr hab. Małgorzata Dajnowicz, podlaska wojewódzka konserwator zabytków.

Ołtarz boczny pw. Ukrzyżowania Pana Jezusa posiada formę architektoniczną, jednokondygnacyjną oraz trzyosiową z marmoryzowanym zwieńczeniem.

Mensa ołtarzowa ma formę skrzyniową, szaro-różową, wybrzuszoną, dołem i górą oprofilowaną. Lico mensy zdobione jest obramieniem z wici roślinnej, wewnątrz przedstawiono Baranka. Nastawę trzyosiową przedzielono pilastrami w kolorze jasnooliwkowym ze złocistymi bazami i korynckimi kapitelami.

Na osiach bocznych, na szaro-różowym tle widoczne białe płaskorzeźby Matki Boskiej i św. Jana ustawione na złocistych rokokowych konsolach. Powyżej znajduje się ornament ze złocistych wici akantu, wolut i małżowin.

W polu środkowym widoczne Ukrzyżowanie flankowane parą wysuniętych do przodu kolumn korynckich, osadzonych na bazach o wklęsło-wypukłym profilu umieszczonych na mensie w kolorze kremowo-oliwkowym. Na kolumnach spoczywa gierowane belkowanie z profilowanym gzymsem oraz rzeźby aniołów.

W polu zwieńczenia widnieje obraz św. Marii Magdaleny ujęty parą pilastrów zdobionych ornamentami rokokowymi. Zwieńczenie zamyka bogato rzeźbiona, złocona ornamentyka rokokowa.

Obraz św. Marii Magdaleny widnieje w kształcie wertykalnym, zamknięty łukiem nadwieszonym, ujęty w drewnianą, profilowaną, złoconą ramę, z rzeźbionymi motywami rokokowymi w narożach i zwieńczeniu. Przedstawia klęczącą św. Marię Magdalenę na tle skalistego krajobrazu w tonacji ugrowo-oliwkowej.

Święta zwrócona w lewą stronę oparta jest łokciami o skałę, na której leży otwarta księga, czaszka i naczynie. W obu dłoniach blisko twarzy trzyma brązowy krucyfiks. Ubrana jest w jasnobłękitną suknię i czerwony płaszcz. Kobieta o jasnej karnacji jest wpatrzona w krzyż. W górnej części obrazu znajdują się szaro-błękitne chmury z wiązką żółtawego światła padającego na głowę świętej.

Od 1971 roku decyzją ówczesnego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zarówno ołtarz boczny jak i obraz z wyobrażeniem św. Marii Magdaleny, znajdują się w rejestrze zabytków województwa podlaskiego. Natomiast kościół dominikanów pw. Ofiarowania NMP został wpisany do rejestru zabytków w 1964 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rosjanie atakują swoich

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie