Odcinek S19 Kuźnica - Sokółka do realizacji. Podpisano umowę z wykonawcą. Ekspresówką przy granicy pojedziemy pod koniec 2024 roku

OPRAC.: red
Na podpisaniu umowy z wykonawcą odcinka Kuźnica-Sokółka obecni byli parlamentarzyści, samorządowcy, urzędnicy. Był też minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Na podpisaniu umowy z wykonawcą odcinka Kuźnica-Sokółka obecni byli parlamentarzyści, samorządowcy, urzędnicy. Był też minister infrastruktury Andrzej Adamczyk Wojciech Wojtkielewicz
Udostępnij:
Firma PORR zaprojektuje i wybuduje odcinek drogi ekspresowej S19 Kuźnica - Sokółka o długości 10,55 km. W ramach tego samego zadania powstanie też dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19 klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego) o długość 5,25 km. Cała inwestycja będzie kosztować 526,22 mln zł. Ma być gotowa pod koniec 2024 roku. W piątek [12.03.2021] w Kuźnicy przedstawiciele GDDKIA podpisali umowę z wykonawcą.

Tym samym w woj. podlaskim jest już w realizacji 56,76 km drogi ekspresowej S19 oraz 5,25 km dwujezdniowej DK19 i 13,68 km jednojezdniowej DK65.

- Inwestujemy tutaj, bo tutaj są takie potrzeby, chcemy żeby każdy region w Polsce był dobrze skomunikowany drogami szybkiego ruchu - powiedział przy podpisaniu umowy Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Wartość umowy na odcinek Kuźnica - Sokółka to 526,22 mln zł. Za tę kwotę, wykonawca - firma PORR, wybuduje 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ciężkiego ruchu o nośności 11,5 tony/oś.

Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi rodzaj nawierzchni (beton cementowy czy nawierzchnia bitumiczna) wybierze wykonawca.

Czytaj też: Wielki front robót drogowych na północny zachód od Białegostoku

Na ekspresowej części inwestycji powstaną dwa węzły:

  • Kuźnica - na tym węźle istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo - droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. W rejonie tego węzła dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
  • Sokółka Północ - istniejąca droga krajowa nr 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie krzyżować się na tym węźle z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica - Sokółka.

Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego. Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski, MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych (SBPCiO). Na tym MOP-ie przewidziano aż 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, m.in. 10 dla autobusów oraz 210 stanowisk dla aut osobowych, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną.

Czytaj też: S19. Firma z Turcji wybuduje odcinek Via Carpatii najdalej wysunięty na południe województwa podlaskiego

Cała inwestycja ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a w konsekwencji rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kw. 2022 r. Inwestycja powinna być gotowa pod koniec 2024 roku.

Odcinek Kuźnica - Sokółka to „geograficznie” pierwszy odcinek S19, albowiem zgodnie z kilometrażem „eska” liczona jest właśnie od granicy Polski i Białorusi w Kuźnicy. Drugim jest odcinek Sokółka- Dobrzyniewo Duże (węzeł), na który drogowcy wciąż nie mają decyzji środowiskowej. Bez niej nie mogą rozpocząć prac przetargowych na jego wykonanie.

Tylko te dwa odcinki S19 w województwie podlaskim nie biegną śladem Via Carpatii. Pierwszy, który prowadzić będzie tym szlakiem, to odcinek Dobrzyniewo Duże (bez węzła)-Białystok Zachód. Wybuduje go Unibep.

Czytaj też: Białystok. Kolejny podlaski fragment Via Carpatii przekazany do realizacji. To odcinek Ploski-Haćki. Ma być gotowy w 2024 roku

Nowe obostrzenia od 15 grudnia!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie