–W piątek 30 grudnia została podpisana umowa na obsługę jedenastu linii na terenie powiatu sokólskiego. Od 2 stycznia 2023 roku rozpoczynamy realizację umowy – mówi Milena Polak, zastępca dyrektora działu przewozów PKS Nova.
Chodzi m.in. o kursy na trasach: Dąbrowa Białostocka - Suchowola, Dąbrowa Białostocka - Janów, Dąbrowa Białostocka - Sokółka, Sokółka - Korycin czy Sokółka - Kruszyniany.
Jeszcze kilka dni temu ich los nie był przesądzony. Powodem miał być brak porozumienia z gminami, które miały współfinansować przewozy na tych trasach.
Do tej pory, starostwo sokólskie, jako organizator połączeń na terenie powiatu, korzystało ze środków Funduszu Przewozów Autobusowych (3 zł/km), przy ustawowym wkładzie powiatu 0,3 zł/km. Niestety, w ciągu roku zmieniły się realia. Do tego stopnia, że tylko za paliwo spółka PKS Nova płaci teraz więcej o 55 proc.
A starosta zatwierdził kwotę 3,50 zł/km przy 300 tys. km, co daje ponad 1 mln zł. Tymczasem, aby pokryć koszty przewozów trzeba ustawić stawkę na około 4 zł/km.
– Sprawę traktuję jako naszą misyjność, dla realizacji, której potrzebujemy jednak dopłaty – wyjaśniał kilka dni wcześniej Marcin Doliasz, prezes PKS Nova.
Sytuacja z finansowaniem przewozów co roku spędza sen z powiek nie tylko pasażerom, ale też samorządowcom. Kwestia dokładania do kursów nikomu nie jest na rękę. Ale, jak przyznawał prezes spółki, bez wsparcia Funduszu Przewozów Autobusowych, budżetów gminnych i starostwa, PKS nie jest w stanie utrzymać kursów użyteczności publicznej.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?