Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powiatowy "Sokół" będzie woził mieszkańców. Starosta postanowił utworzyć nowy zakład, bo w jego opinii PKS Nova był niepewny

Martyna Tochwin
Martyna Tochwin
pow. sokólski
Po 7 kwietnia br. przewozami pasażerów w powiecie sokólskim zajmie się Powiatowy Zakład Transportu Publicznego „Sokół”. Zastąpi firmę PKS Nova, która obecnie wozi mieszkańców. W piątek radni powiatu sokólskiego podjęli uchwałę w tej sprawie.

– Utworzenie Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego „Sokół” jest związane z niepewnością co do partnera, który do tej pory nas obsługiwał, czyli PKS Nova. W przeciągu miesiąca potrafił przeskoczyć z 4 zł do 6,50 zł, a nawet 7,50 zł za wozokilometr. Oprócz tego, ten styl jakim to robił?Za pośrednictwem mediów, tak się nie robi. Nie może być negocjacji za pośrednictwem mediów. Jeżeli są, to znaczy, że siłowo próbuje się przedstawić swoje propozycje. Po takich negocjacjach pozostaje niesmak i brak zaufania – mówił Piotr Rećko, starosta sokólski.

Nowa firma już za kilka tygodni ma przejąć obsługę przewozu mieszkańców w zakresie transportu zbiorowego na liniach tzw. użyteczności publicznej. Chodzi m.in. o kursy na trasach: Dąbrowa Białostocka - Suchowola, Dąbrowa Białostocka - Janów, Dąbrowa Białostocka - Sokółka, Sokółka - Korycin czy Sokółka - Kruszyniany. Siedziba zakładu ma znajdować się w budynku starostwa w Sokółce. Na „dzień dobry”, powiat wyposażył go w środki obrotowe o wartości 20 tys. zł.

Z przedstawionej kalkulacji finansowej wynika, że utworzenie zakładu nie powinno generować żadnych dodatkowych kosztów. Gros środków ma pokryć dofinansowanie z rządowego programu tzw. Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Z tego tytułu powiat ma zagwarantowane 3 zł do jednego wozokilometra. W sumie da to zakładowi 900 tys. zł, bo rocznie zakład ma wyjeździć około 300 tysięcy kilometrów.

– Po analizie kosztów, wpływy z dochodów plus dofinansowanie od wojewody powinny zamknąć nam koszty funkcjonowania zakładu. Oczywiście musieliśmy zainwestować. Wydamy kwotę 1,9 mln zł na autobusy. Ale licząc to, co musielibyśmy wydać w PKS Nova za wozokilometr, przy 6,50 zł których od nas żądali, wychodzi nam identyczna kwota – tłumaczył Piotr Rećko.

Choć zakład „Sokół” ma ruszyć już za sześć tygodni, nie ma jeszcze ani autobusów ani kierowców. Faktem jest, że na dostawę dziewięciu używanych autobusów został już ogłoszony przetarg, ale nie wiadomo, jakie będzie rozstrzygnięcie i czy w ogóle uda się wyłonić oferenta.

Pod znakiem zapytania stoi też zatrudnienie trzynastu kierowców, którzy są niezbędni do zabezpieczenia przewozów. Co prawda, obecnie trwa szkolenie 11 bezrobotnych, którzy w ciągu miesiąca mają zrobić kursy kategorii D, ale nie wiadomo, czy zdążą zdać egzaminy do czasu uruchomienia zakładu. Dwóch kierowców, już z uprawnieniami, powiat stara się pozyskać spoza Urzędu Pracy.

Choć taka sytuacja, może budzić obawy, co do tego, czy powiatowi uda się ze wszystkim zdążyć, starosta nie przedstawił żadnego planu „B”. Mimo, iż m.in. o to dopytywał radny Jarosław Sylwester Hołownia. W sumie zadał staroście aż 58 pytań, z których większość została bez odpowiedzi.

– Obowiązkiem radnego jest pytać, a obowiązkiem starosty jest udzielić wszystkich odpowiedzi przed podjęciem uchwały. A skoro starosta w biały dzień ma problem z odczytaniem pytań z kartki, którą mu wręczyłem, to jak on zamierza prowadzić firmę?To tylko dowodzi jego niekompetencji i tego, że był kompletnie zaskoczony moimi pytaniami, które dotyczyły m.in. kwestii uzyskania licencji na przewóz osób, cen biletów, zaplecza technicznego, czy spraw związanych z powołaniem i obowiązkami kierownika zakładu i wyposażenia nowego biura. I dlatego biorąc to wszystko pod uwagę, czarno widzę funkcjonowanie tego zakładu. To jest po prostu jakieś nieporozumienie, że on zamierza za ponad miesiąc uruchomić nową firmę, nie będąc w ogóle zorientowanym w temacie – komentuje radny Hołownia.

I zapowiada, że złoży skargę zarówno na starostę za nieudzielenie odpowiedzi na wszystkie pytania, jak i na przewodniczącego rady, który nie pozwolił mu odnieść się do słów starosty w czasie dyskusji.

Jego pytania w większości zostały bez odpowiedzi. O co pytał radny Hołownia?
  1. Proszę przedstawić kosztorys (pisemny dokument) dowozu uczniów zaproponowany przez PKS Powiatowi Sokólskiemu. Ile miałoby to kosztować w skali roku?
  2. Jaka kwota za wozokilometr została wynegocjowana między Starostą Powiatu Sokólskiego a PKS Nova na okres przewozów od 6 lutego do 7 kwietnia b.r.?
  3. Dlaczego inne samorządy w Województwie Podlaskim potrafią się dogadać z PKS Nova a dla Powiatu Sokólskiego PKS jest za drogi?
  4. Dlaczego kandydaci na kierowców do Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego „Sokół” w Sokółce mogą zgłaszać swoje kandydatury tylko przez Powiatowy Urząd Pracy?
  5. Jakiego rzędu zarobków mogą się spodziewać kierowcy (kwota brutto)?
  6. Czy prawdą jest, że zgłosiło się 15 kandydatów na kierowców, ale gdy usłyszeli ile będą zarabiać, od razu 13 zrezygnowało, a pozostałych dwóch zostało odrzuconych po rozmowie kwalifikacyjnej?
  7. Dlaczego osoby starające się o posadę kierowcy w Powiatowym Zakładzie Transportu Publicznego „Sokół” nie mogą złożyć dokumentów bezpośrednio w Starostwie Powiatowym w Sokółce?
  8. Co stoi na przeszkodzie, aby do tej firmy przewozowej oddelegować kierowców obsługujących busy i autobus służbowy starostwa?
  9. Na jakich zasadach nawiąże się stosunki pracy z kierowcami?
  10. Skąd weźmiemy pieniądze na zatrudnienie wszystkich kierowców?
  11. Które pomieszczenia w budynku Starostwa przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8 w Sokółce zajmować będzie siedziba PZTP „Sokół”?
  12. Czym zajmować się będą pracownicy PZTP w siedzibie swojej firmy na ul. J. Piłsudskiego 8 w Sokółce?
  13. Jakie dokładnie działania statutowe (zgodnie z §7 ust. 2 Projektu Uchwały) będą wykonywane w pomieszczeniu o powierzchni 30 m 2 w budynku administracyjno - warsztatowym przy ul. Godlewskiego 70, położonym na działce nr 572/13 w Gminie Dąbrowa Białostocka?
  14. Jakie prace trzeba będzie wykonać, aby zaadoptować pomieszczenie o powierzchni 30 m 2 w budynku administracyjno - warsztatowym przy ul. Godlewskiego 70 na potrzeby Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego „Sokół” w Sokółce?
  15. Ile będzie kosztował remont budynku przy ul. Godlewskiego 70?
  16. Skąd Powiat Sokólski weźmie pieniądze na wyremontowanie budynku przy ul. Godlewskiego 70?
  17. Jakie wyposażenie (meble, sprzęt biurowy, armatura sanitarna, itp.) trzeba będzie zakupić?
  18. Jaki jest szacowany koszt całkowitego umeblowania pomieszczenia w budynku administracyjno - warsztatowym przy ul. Godlewskiego 70 w Dąbrowie Białostockiej?
  19. Skąd Powiat weźmie pieniądze na zakup wszystkich mebli, itp.?
  20. Czy główne biuro Kierownika Zakładu będzie się mieścić na ul. Piłsudskiego 8 w Sokółce czy przy ul. Godlewskiego 70 w Gminie Dąbrowa Białostocka?
  21. W jaki sposób zostanie wybrany Kierownik Zakładu?
  22. Jakie uprawnienia musi posiadać osoba, która będzie zarządzać powiatowym transportem?
  23. Jakiej wysokości premie finansowe i za co będzie mógł Kierownik uzyskać premię?
  24. Jaką odpowiedzialność finansową poniesie Kierownik w razie uzyskania przez Zakład straty w rocznym planie finansowym?
  25. W jakich okolicznościach Zarząd Powiatu zgodnie z § 6 Statutu będzie mógł zwolnić Kierownika Zakładu?
  26. Czy Zarząd Powiatu będzie musiał zaakceptować zastępców Kierownika, czy też będzie to niezależna decyzja Kierownika?
  27. Za ilu pracowników będzie odpowiadał Kierownik PZTP „Sokół” w Sokółce?
  28. Ilu w tym będzie pracowników biurowych?
  29. Czy Zakład będzie miał swoją księgową czy to Kierownik będzie odpowiadał za sprawy rachunkowe Zakładu?
  30. Ilu kierowców planuje się zatrudnić w Zakładzie na obsługę wszystkich linii autobusowych?
  31. Czy Zarząd Powiatu wziął pod uwagę fakt, że trzeba mieć również rezerwowych kierowców (zwolnienia, urlopy)?
  32. Kiedy Zarząd Powiatu wystąpi o uzyskanie licencji na przewóz osób?
  33. Oprócz Kierownika, pracowników administracji, kierowców, jakich innych pracowników będzie trzeba zatrudnić, aby Zakład mógł normalnie funkcjonować?
  34. Jakie obowiązki będą mieli kierowcy?
  35. Kto będzie sprzedawał bilety?
  36. Ile kas fiskalnych Zarząd Powiatu planuje zakupić na działalność firmy transportowej?
  37. Gdzie będą sprzedawane bilety miesięczne dla dojeżdżającej młodzieży szkolnej?
  38. W jakiej firmie planuje się zamówić druczki biletów miesięcznych?
  39. Który z członków Zarządu będzie sprzedawał bilety miesięczne (takie głosy słychać na mieście) ?
  40. Czy sprzedawane bilety będą tańsze, droższe a może w podobnej cenie oferowanej przez PKS NOVA?
  41. Jakie (czego dotyczące) pełnomocnictwa będzie otrzymywał Kierownik od Zarządu Powiatu?
  42. Pytanie do §7 punkt 6 projektu uchwały: Czy Zarząd Powiatu udzieli ogólnego pełnomocnictwa Kierownikowi Zakładu w kwestii zarządzania Zakładem, opracowania regulaminów, instrukcji , wydawania poleceń służbowych i obwieszczeń a może Zarząd w wydanych Kierownikowi pełnomocnictwach, narzuci Kierownikowi jakie konkretne zarządzenia Kierownik będzie mógł tylko wydać, wskaże jakie dokładne regulacje będzie mógł wprowadzić, czy napisze kierownikowi polecenia służbowe?
  43. Ile czasu będzie miał Kierownik na opracowanie Regulaminu Organizacyjnego zgodnie z § 8 Statutu Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego „Sokół” w Sokółce?
  44. Jak często i w jakiej formie Kierownik Zakładu będzie składał sprawozdanie z działalności Zakładu przed Radą Powiatu Sokólskiego?
  45. Ile linii autobusowych obsługiwać będzie PZTP „Sokół”?
  46. Kiedy Zarząd Powiatu wystąpił o zezwolenie na każdą linię autobusową?
  47. Powiatowe autobusy poruszać się będą po drogach gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych. Czy Zarząd Powiatu wystąpił już do zarządców dróg gminnych, wojewódzkich, krajowych o zgodę właścicieli tych dróg na każdy przystanek autobusowy?
  48. Ile autobusów i jakiej wielkości planuje się zakupić?
  49. W jaki sposób złożono ofertę zakupu autobusów?
  50. Jeden autobus średniej wielkości 30-miejscowy kosztuje ok. 600 000 zł,. Czy więc zakupując 9 autobusów za 1, 9 mln. zł, nie kupimy 9 gratów, w które na początek trzeba będzie zainwestować grube pieniądze?
  51. Podobno dwa dni temu jeden autobus starostwa miał wieść młodzież z ZSZ w Sokółce, ale młodzież nie pojechała, bo autobus się zepsuł. Gdzie autobusy będą remontowane?
  52. Kto będzie te autobusy naprawiał?
  53. Co z zapleczem technicznym?
  54. Ile tysięcy złotych w skali roku będzie kosztować utrzymanie 11 autobusów (ubezpieczenie, amortyzacja, naprawy, paliwo)?
  55. Czy przewiduje się zatrudnić mechaników samochodowych, jeśli tak to ilu?
  56. Gdzie przewidziany jest parking dla autobusów?
  57. Kiedy Zarząd Powiatu planuje uruchomić pierwszą linię autobusową?
  58. Jaki plan B ma Zarząd Powiatu na wypadek gdyby do 7 kwietnia b.r. powiatowa firma transportowa nie zaczęła przewozić mieszkańców powiatu do szkół, urzędów, do lekarza, do pracy?

__

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sokolka.naszemiasto.pl Nasze Miasto