Pierwsze samochody pojadą wiaduktem nad linią kolejową z Białegostoku przez Sokółkę do granicy z Białorusią jeszcze w tym roku. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Piesi i rowerzyści skorzystają z chodnika i ścieżki rowerowej. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przewidziano windę.
- Ten wiadukt łączy południową Sokółkę z częścią północną. Mieszkańcy czekali na niego ponad sześćdziesiąt lat – mówiła Ewa Kulikowska, burmistrz Sokółki.
Wzięła udział w czwartkowym roboczym spotkaniu m.in. z przedstawcielami PKP PLK oraz samorządu województwa podlaskiego. Omawiali podstępy w pracach. A te są zadowalające, bo wykonawca pracuje zgodnie z harmonogramem. Nad ziemią są już trzy przęsła wiaduktu. Najdłuższe środkowe ma rozpiętość 58 m, boczne po 42 m. Obiekt będzie miał 142 m długości oraz ponad 16 m szerokości. Już do budowy obiektu zużyto 420 ton stali zbrojeniowej i ponad 300 „gruszek” betonu.
Inwestycja wymagała korekty przebiegu linii kablowych energetycznych i kablowych teletechnicznych. Przebudowano sieć trakcyjną pod wiaduktem i dodatkowo zainstalowane będą osłony przeciwporażeniowe. Wykonane zostanie także wygrodzenie i chodnik wzdłuż linii kolejowej, zapewniający dojście do winy.
– Takie miejscowości, jak Sokółka i wiele innych, przez wiele lat, dekad czekały na taki moment w historii, kiedy rząd centralny, instytucje państwowe, PKP spojrzą na mniejsze, średnie miejscowości i tutaj także skierują środki inwestycyjne – podkreślał Tomasz Madras, wicewojewoda.
Wiaduktu drogowy za prawie 50 mln zł nad linią kolejową w Sokółce zwiększy bezpieczeństwo na kolei i ułatwi komunikację w mieście i regionie. Widać efekty prac przy wspólnej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i Gminy Sokółka . Budowa współfinasowana jest ze środków unijnych POIiŚ.
Prace na budowie rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku. Zakończenie, łącznie z przebudowanym układem drogowym, jest planowane w listopadzie przyszłego roku.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” współfinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres PLK obejmuje budowę konstrukcji obiektu nad linią kolejową, likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn oraz dostosowanie elementów infrastruktury kolejowej.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?