Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ponad sto osób skorzystało w minionym roku z pomocy powiatowego rzecznika praw konsumenta

OPRAC.:
Martyna Tochwin
Martyna Tochwin
Z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Sokółce można skontaktować się osobiście w Starostwie Powiatowym w Sokółce przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8, pokój nr 75 (II piętro) od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00, tel. 85 711 08 53 oraz pisemnie (również mailowo pod adresem rzecznik@sokolka-powiat.pl)
Z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Sokółce można skontaktować się osobiście w Starostwie Powiatowym w Sokółce przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8, pokój nr 75 (II piętro) od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00, tel. 85 711 08 53 oraz pisemnie (również mailowo pod adresem [email protected]) pixabay.com
W roku 2023 do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Sokółce zgłosiło się łącznie 115 osób. Podjęcia interwencji, w postaci wystąpień Rzecznika wymagało 20 spraw. Najczęstszymi problemami były umowy z zakresu usług telekomunikacyjnych, energetycznych, dotyczących fotowoltaiki, bankowych, sprzedaży zawieranych na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorcy.

Problemy zgłaszane przez konsumentów polegały głównie na wprowadzeniu w błąd konsumentów przez przedstawicieli firm zawierającymi z nimi umowy w sprawie podmiotu, z którym umowa jest zawierana (zapewniano, że zostaje ona zawarta z tym samym przedsiębiorcą, a w rzeczywistości dochodziło do jego zmiany). Dużą część spraw stanowiły także różnego rodzaju reklamacje towarów, m.in. obuwia, sprzętu elektronicznego, sprzętu gospodarstwa domowego itd.

- Aby uniknąć przykrych sytuacji i strat finansowych, konsumenci przede wszystkim powinni wystrzegać się podpisywania wszelkiego rodzaju umów, co do których mają jakiekolwiek wątpliwości. Dla własnego bezpieczeństwa warto najpierw szczegółowo zapoznać się z ich warunkami oraz sprawdzić rzetelność firmy, tu pomocą służą m.in.: Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, Miejscy i Powiatowi Rzecznicy Konsumentów, Federacja Konsumentów, bezpłatna infolinia 800 889 866. Porady są udzielane także drogą elektroniczną, pod adresem [email protected] - wyjaśnia Marcin Orciuch, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Sokółce.

Rzecznik podkreśla, że aby zagwarantować sobie możliwość dochodzenia swoich praw w sytuacji, gdy towar/usługa okażą się wadliwe, powinniśmy podczas transakcji pamiętać o kilku ważnych aspektach. Jednym z podstawowych dokumentów w przypadku towarów jest dowód zakupu (paragon, faktura, potwierdzenie przelewu, płatność kartą). Pierwszą decyzją w przypadku wystąpienia wady jest wybór podstawy złożenia reklamacji.

- Do wyboru mamy dwa reżimy odpowiedzialności: gwarancję – o ile została udzielona – oraz z tytułu niezgodności towaru z umową. Następnie należy prawidłowo określić swoje żądanie (naprawa, wymiana towaru na nowy, obniżenie ceny, odstąpienie od umowy ze wzajemnym zwrotem świadczeń – o ile wada jest istotna) - wylicza Marcin Orciuch.

Odnosząc się zaś do wszelkiego rodzaju umów dotyczących świadczenia usług, należy szczegółowo zapoznać się z ich warunkami, które są podstawą do dochodzenia ewentualnych roszczeń. Nie jest to jednak warunek konieczny, ponieważ często zdarza się, że umowy zawierają tzw. klauzule abuzywne (niedozwolone), które należy natychmiast kwestionować.

W przypadku, gdy konsument nie zgadza się z decyzją przedsiębiorcy, może zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów z prośbą o pomoc w rozwiązaniu sprawy. W takim przypadku dokumenty, jakie należy przedstawić, to: wniosek (wraz z pełnomocnictwem, klauzulą RODO i oświadczeniem konsumenta do pobrania na stronie BIP Starostwa Powiatowego w Sokółce) skierowany do Rzecznika z opisem stanu faktycznego sprawy, wskazanie nazwy i adresu przedsiębiorcy, załączenie dowodu zakupu lub kopii umowy oraz innych ważnych dokumentów dotyczących konkretnej sprawy.

Z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Sokółce można skontaktować się osobiście w Starostwie Powiatowym w Sokółce przy ul. Marsz. J. Piłsudskiego 8, pokój nr 75 (II piętro) od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00, tel. 85 711 08 53 oraz pisemnie (również mailowo pod adresem [email protected]).

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na sokolka.naszemiasto.pl Nasze Miasto